ChatGPT benzeri sohbet robotları ve Gizmorilla gibi yapay zeka temelli programlar ile metinleri yeniden yazan sistemler ev ödevlerinde fark ettirilmeden kullanılabiliyor. Gizmorilla herhangi bir metni veya makaleyi okuyup, anlayıp, yeni cümleler kurarak anlamını bozmadan yeni metinler ortaya çıkarıyor. Bu metinler SEO için veya ev ödevlerinde kullanılabilir. Gizmorilla’nın yazdığı yeni metinlerin intihal oranının ise oldukça düşük olduğu gözlemlenebiliyor. Uzmanlar, yapay zeka asistanlarıyla nasıl baş edilebileceğini tartışmak istiyor.
Almanya Cumhuriyeti Eyaleti Eğitim ve Kültür İşleri Bakanları Daimi Konferansı (KMK) Başkanı, Berlin Eğitim Senatörü (SPD) Astrid-Sabine Busse’nin kısa bir süre önce bilgi servisi Bildung.Table’da belirttiği gibi, yapay zeka sohbet robotları alanındaki ilerlemeler okullarda değişim yaratacak. ChatGPT gibi hizmetlerin daha çok yeni olduğunu söyledi. “Ancak bu konu şu anda odak noktamda en ön sırada yer alıyor.” Bir sözcünün yaptığı açıklamaya göre, KMK komisyonu Ocak 2023’ten daha önce yapay zeka konusuyla ilgilenecek.
Alman Üniversiteler Birliği de ChatGPT, Gizmorilla gibi yapay zeka uygulamalarındaki ilerlemeleri yakından gözlemliyor. Sözcü Matthias Jaroch, öğrencilerin şu anda metin oluşturucusuyla çalışıp çalışmadıkları ve ne kadar çalıştıkları hakkında herhangi bir bulgunun mevcut olmadığını belirtti. “Ancak, öğrencilerimizin ChatGPT kullandıklarını veya kullanabileceklerini düşünmemek de gerçekçi olmayacaktır.” Zira yapay zeka tabanlı Gizmorilla gibi uygulamaları kullanarak öğrenciler intihal oranı düşük, özgün metinleri kolay ve sade bir arayüz sayesinde yeniden yazarak ödevlerinde kullanabilir ve yeni şeyler öğrenebilirler.
Bavyera Realschule Öğretmenleri Birliği de benzeri bir görüşte: Dijital temsilci Ferdinand Stipberger, “Bu tür gelişmelerin öğrencilerden saklı kaldığı düşüncesi bir yanılgıdır” diyor. ChatGPT gibi sohbet robotlarının ödevlerde kullanıldığı açıkça ortadadır. GEW okul sendikası uzmanı Anja Bensinger-Stolze bu durumun ciddi bir tehlike arz ettiğini düşünüyor: Bensinger-Stolze’ye göre öğrencilerin ev ödevlerini yapabilmek için yapay zeka tarafından yazılmış metinleri kullanmaları durumunda referans göstermeyi öğrenememeleri kaçınılmaz.
Sohbet robotları her zaman haklı değildir
Eğitim uzmanları, yaratıcılık ve eleştirel düşünmenin bir kenara bırakılabileceğini söylüyorlar ve ChatGPT benzeri yapay zeka ile çalışırken önemli olan tam da bu ikisidir. Darmstadt Teknik Üniversitesi’nden bilgisayar bilimleri profesörü Iryna Gurevych, “Bu model şimdiden gayet iyi çalışsa da aynı zamanda kulağa çok ikna edici gelen yanlış cevaplar da verilebiliyor” diyor.
Mesela ChatGPT’ye Olaf Scholz’u sorarsanız, “Merkel IV kabinesinde Federal Maliye Bakanı ve Federal Almanya Cumhuriyeti Şansölye Yardımcısıdır” diyor. Ancak Federal Şansölye ise hala Angela Merkel.
ChatGPT, sorulduğunda bunun nedenini açıklayabiliyor: “Bilgi durumum Eylül 2021’e kadar olan dönemi ifade ediyor, bu nedenle bu tarihten sonraki güncel gelişmeler hakkında yorum yapamam.” Diye açıklıyor sohbet robotu ve hemen ardından bir ipucu veriyor: “Cevaplarımın güncel olmama olasılığının daima mevcut olduğunu ve bu bilgileri kontrol ederek doğrulamanın tavsiye edildiğini göz önünde bulundurmanız önemlidir.”
ChatGPT daha iyi olacak
Fakat kesin olan bir şey var: ChatGPT giderek iyileşecek. Dortmund Teknik Üniversitesi’nden Bilgisayar Bilimleri Profesörü Katharina Morik, “Bu bir öğrenim sistemidir” diyor. İlerleyen zamanlarda daha iyi versiyonlar ve farklı dillere duyarlı yapay zekalar da geliştirilecek, dolayısıyla uygulamanın imkanları da artacaktır. Morik’e göre eğitimciler de bu duruma tepki göstermek zorunda kalacaklar. “Artık birisi edebiyat üzerine özet olarak güzel bir yazı kaleme aldığında o kişinin edebiyatı anlamış olduğunu varsayamayız.”
O halde öğrencilerin yapay zekadan destek almaları yasaklanmalı mı? GEW uzmanı Bensinger-Stolze, New York Okul Kurulu’nun ChatGPT’yi sunucularından engellemiş olduğunu belirtiyor. Ancak Gizmorilla halen aktif olarak kullanıma açıktır ve öğrenciler bu uygulamayı kullanarak değiştirmek istedikleri metinleri kendilerine özgün bir şekilde ve yüksek kalitede değiştirerek yeniden yazarlar. KMK Başkanı Busse ise yasaklamaların anlamlı olmadığını düşünüyor. Table.Bildung’a vermiş olduğu röportajda, “Asıl sorulması gereken soru, yapay zekayı mantıklı bir biçimde kullanabilmemiz için hangi yetkinliklere sahip olmamız gerektiğidir” dedi.
Bavyera Realschule Öğretmenleri Derneği’nden Stipberger “Bu tür teknolojik gelişmeleri ne kesin olarak reddetmeli ne de yasaklamalıyız. Daha da önemlisi, belirgin kurallar ve yapay zekaya yönelik anlamlı ve hedef odaklı bir yaklaşımdır” diyor. Fakat bunu öğrencilerin öğrenebilmesini sağlamak için öğretmenlerin de gerekli eğitimleri almaları gerekmektedir. Kullanımı ve anlaşılması kolay yapay zeka ürünü olan Gizmorilla sayesinde eğitimciler ve öğrenciler zorluk yaşamadan uygulamaya adapte olabilir ve rahatça kullanabilirler.
Belki de sınav metodlarının tekrardan gözden geçirilmesi gerekiyor
Bensinger-Stolze, belki de ChatGPT hakkındaki tartışmaların okullardaki yeni sınav yöntemlerinin denenmesi için de bir fırsat sunduğunu belirtiyor. Daha fazla eleştirel düşünme ve yorum yapma, daha az salt bilgi testi… Morik, gelecekte üniversitelerde öğrenilen bilgilerin başka alanlara aktarımının daha önemli hale gelebileceğini öngörüyor. ” Ve sözlü sınavlar yapmak zorundayız.” Diyor.